Jumaat, 10 Mac 2017

Cara Atasi Sembelit Pada Kanak-kanak Tanpa Ubat

Semalam mama digemparkan dengan berita mengejutkan dari imam muda! Imam muda cakap sakit perut, nak berak tapi tak keluar. Aduh. Kus semangat mama. Takut pengalaman lama berulang kembali. Mana taknya, imam muda pernah sembelit sampai mama kena cucuk ubat berak kat punggung. Susah tau!


Disebabkan pengalaman NGERI mama alami ni, mama sangat terasa bertanggungjawab untuk share dengan korang pasal masalah SEMBELIT DI KALANGAN KANAK_KANAK.

Yela. kesian tau tengok anak kita ni menahan perut sebab nak membuang. Duduk pun serba tak kena. Nak guna ubat cucuk kat punggung tu pun, menangis kesakitan. Memang tidak tegar lagi mama nak lalui saat-saat macam tu.

KENAPA TERJADI SEMBELIT?

- Terlalu banyak mengambil makanan ringan
- Kekurangan cecair dalam badan yang disebabkan oleh cirit-birit atau penyakit lain
- Kanak-kanak tidak mengambil fiber atau serat secukupnya.
- Kurang minum air
- Kurang bersenam
- Pengambilan ubat-ubatan
- Kebiasaan menahan membuang air besar
- Semulajadi disebabkan usus besar mereka kurang aktif daripada biasa (slow colonic transit).
- Tidak mengendahkan rasa (urge) untuk membuang air besar kerana terlalu sibuk bermain

APA TANDA ANAK SEMBELIT?

- Menangis bila nak buang air besar atau resah
- Rasa tidak selesa ketika membuang
- Mengadu rasa sakit ketika membuang air besar dan meneran
- Najis yang keras dan berbiji
- Kentut dan najis berbau lebih busuk

CARA ATASI SEMBELIT PADA KANAK-KANAK TANPA UBAT?

- Galakkan anak meminum air kosong dengan kerap dan banyak.
- Berikan anak hidangan buah-buahan dan sayuran yang kaya dengan serat.
- Hidangkan jus buah yang dikisar sekiranya anak tidak berminat untuk makan buah atau sayur.
- Latih anak untuk terus ke tandas sekiranya rasa ingin membuang air besar.
- Amalkan diet yang seimbang dan sihat.
- Lakukan pergerakan seperti mengayuh basikal
- Pengambilan suplemen semulajadi seperti Mealshake dari Shaklee.

APA KEBAIKAN MEALSHAKE?


- Mengandungi vitamin dan mineral termasuk fiber yang membantu membaiki sistem pencernaan
- Mengandungi asid folik, biotin, kalsium dan magnesium untuk membina tulang dan sel-sel badan
- Mengandungi protein yang membantu menyihatkan sel-sel tisu.
- Berperisa Vanila yang lazat, dan lengkap tanpa pewarna dan gula tiruan.
-Mengandungi B Complex, zat besi yang membantu membentuk sel darah merah yang sihat.

APA KATA MEREKA YANG DAH PERNAH AMALKAN MEALSHAKE UNTUK ATASI SEMBELIT?





Alhamdulillah, sebenarnya senang je kan nak atasi sembelit pada kanak-kanak tanpa ubat. Mama dah pernah buat dan amalkan semua cara di atas dekat imam muda. Dengan izin Allah juga, sekarang ni imam muda dah tak alami sembelit lagi. memang mama sangat bersyukur. yela, mama dah tak payah nak rungsing dan susah hati bila imam muda cakap yang dia nak berak. Hihihi.. Sekarang, smooth je semuanya.

Mesti mommies kat luar sana pun tak sanggup nak tengok anak-anak menahan sakit setiap kali nak membuang air besar kan? Kalau macam tu, kena cepat-cepat rebut peluang amalkan MEALSHAKE dari SHAKLEE ni. Insha-Allah memang mommies semua takkan menyesal malah akan berpuas hati dan tersenyum puas lepas ni.

Dah tak sabar-sabar nak grab ye? Boleh contact mama seperti di bawah ye.

=======================================================================

Pengedar Sah Shaklee Kuantan, Pahang: 


Syazwani Tajidin
(Shaklee ID: 926187)

019-2508903
(WhatsApp/SMS)

COD: Bandar Kuantan, Bandar Indera Mahkota
Pos: Penghantaran ke seluruh Malaysia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular