Jumaat, 17 Mac 2017

Cara Mengelakkan Dehidrasi Ketika Bersukan

Lari baru sejengkal, dah semput macam lari 10 batu! Erk... Ada jugak ke yang macam ni?


Yang tu ok lagi la. Dah tu yang kes mati masa tengah berlari marathon, macam mana pulak? Pernah dengar tak kes ni?

Apa? Tak tahu! Ok. Kes pasal mati masa marathon boleh baca lebih lanjut di bawah 


Dah baca kan?

Nampak tak punca utama?

DEHIDRASI


Dehidrasi adalah masalah utama yang selalu ahli bersukan atau atlet ketika bersukan. 

Apa itu Dehidrasi?

Kehilangan cairan tubuh yang berlebihan (hypohydration) atau dikenali sebagai perpeluhan. Perpeluhan merupakan cara badan mengelakkan suhu terasnya pada 37’C. 
Ini mengakibatkan kehilangan cecair badan dan elektrolit dan mineral seperti klorida, kalsium, magnesium, natrium dan kalium.

Biasanya apabila atlet menjalankan latihan fizikal atau bersukan, otot-otot akan menghasilkan haba di mana 75% daripada tenaga yang digunakan akan ditukar kepada haba. 
Ketika inilah, air dalam badan sangat penting kerana ia bertindak sebagai tempat yang penting untuk sel protoplasma. 

Air juga berfungsi untuk mengangkut oksigen, nutrien, dan hormon Selain itu air mengangkut bahan-bahan kumuh dan sel-sel ke paru-paru dan ginjal. Air juga penting untuk pengawalan suhu badan.  Kadar penyerapan air dalam badan boleh ditingkatkan melalui beberapa cara iaitu isi padu air diminum, kandungan gula (karbohidrat) dan kepekatan natrium (sodium) dalam air, dan intensiti latihan.

Adakah anda tahu berapa kandungan air yang terdapat di dalam badan manusia?

Otot: 75% terdiri daripada air
Tulang: 22% terdiri daripada air
Darah: 83% terdiri daripada air

TANDA-TANDA DEHIDRASI


1. Kepenatan




2. Ketegangan Otot





3. Sakit Kepala



4. Pandangan Yang Kabur



Mengapa Dehidrasi Bahaya?

Dehidrasi boleh menyebabkan penurunan isipadu plasma darah dalam tubuh badan.
Keadaan akan menyebabkan penigkatan kepekatan darah di mana ia memaksa jantung untuk bekerja lebih keras.
Keadaan ini menyebabkan peningkatan pada kadar nadi.

Pendek kata, dehidrasi akan menyebabkan PENURUNAN TEKANAN DARAH atau PENINGKATAN KADAR NADI

Bagaimana Untuk Mengatasi Masalah Dehidrasi?

Apa yang penting, ahli sukan atau atlet hendaklah memastikan pengambilan air yang cukup. Minum air dengan kerap semasa latihan dan bersukan.

Bagaimana Dengan Pengambilan Minuman Isotonik?



Penemuan penyelidikan membuktikan bahawa minuman isotonik yang mengandungi karbohidrat dan elektrolit, lebih berkesan dalam menggantikan air berbanding air semata-mata dan dalam masa yang sama menambah simpanan tenaga dalam tubuh.

Tetapi minuman sukan tidak semestinya disediakan untuk sukan, seperti yang dijelaskan oleh Dr Elizabeth Broad, Pengurus Khidmat Klinikal, Jabatan Nutrisi Institut Sukan Australia.

"Minuman sukan dikategori sebagai bantuan `ergogenic', yang turut termasuk produk makanan dan pemakanan tambahan. Tetapi apa yang membimbangkan sekarang ini ialah produk-produk `super' ini dipromosi secara tidak tepat kepada atlet oleh para pengilang. Industri makanan pelengkap dan bantuan `ergogenic' merupakan sebuah industri berbilion dolar. Ia juga industri yang tidak dikawal selia dengan baik di mana produk baru diperkenal hampir setiap hari, sering kali tanpa bukti saintifik untuk mengesahkan dakwaan mereka yang ia memberi manfaat kepada atlet."

Ini keratan akhbar dalam link >> Meninggal Ketka Larian Marathon <<


Memang kebanyakkan produk yang ada di pasaran kini tidak dapat dipastikan 'status'nya kerana tiada kajian khusus yang dilakukan oleh kilang dan pengeluar.

Tapi berbeza dengan produk yang ada di Shaklee kerana semua produk yang dikeluarkan oleh pihak Shaklee telah menjalankan kajian yang dipanggil Landmark Study.

Nak tahu pasal suplemen yang anda perlukan ketika bersukan?




Saya ada share pada post terdahulu. 

Boleh klik link << Suplemen Untuk Orang Bersukan >>


Sekiranya berminat untuk mendapatkan set vitamin ketika bersukan dari Shaklee yang semulajadi dan berkualiti tinggi, boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau membuat tempahan seperti di bawah.

=======================================================================

Pengedar Sah Shaklee Kuantan, Pahang: 

Syazwani Tajidin(Shaklee ID: 926187)

019-2508903
(WhatsApp/SMS)


COD: Bandar Kuantan, Bandar Indera Mahkota
Pos: Penghantaran ke seluruh Malaysia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular