Jumaat, 7 April 2017

Tips Menjadi Manusia Bersyukur

Perasan tak, kita ni selalu sangat mengeluh dengan semua benda. Susah sikit mengeluh. Konon dugaan tu di luar kemampuan kita kan? Senang sangat pun mengeluh. Konon tak adventure pulak. Tiada cabaran. Jadi hidup ni macam tak syok pulak. Smooth sangat perjalanan ni.


Tanpa kita sedar, kita dah jadi manusia yang TAK TAHU BERSYUKUR! Nak jadi manusia bersyukur, bukan senang kalau tak kena caranya.

Di sini saya akan kongsikan hanya 1 tips untuk jadi manusia bersyukur.

Mudah je caranya. Bahan-bahan yang diperlukan adalah:

1) Buku Nota

Jadikan 1 Buku Nota Kecil Khas Untuk Buku Syukur

2. Pen Warna-warni

Pen warna-warni akan menjadikan setiap ayat syukur itu lebih cantik dan warna-warni seperti indahnya kehidupan. Sebenarnya ini lebih kepada untuk motivasikan diri.


 Sekarang dah cukup 2 bahan utama? Apa yang perlu anda lakukan sangat mudah. Apa yang perlukan anda lakukan pada setiap malam adalah seperti berikut:


Tuliskan semua nikmat yang telah Allah kurniakan kepada anda sepanjang hari ini.

Baca setiap pagi setiap perkara yang telah anda nikmati pada hari sebelumnya.


Tulislah walaupun sekecil-kecil perkara seperti anda dapat tidak kelaparan walaupun berpuasa sepanjang hari. 

Insha-Allah cara ni akan mendidik kita menjadi lebih bersyukur. Dari syukur, barulah hidup kita akan bertambah bahagia.


Senang ke Senang?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular